Tampereen Pyörä-Union historiaa

Seuramme 50 vuotisjuhlat Tampereen raatihuoneella 25.10.2013. Merkittäviä henkilöitä vuosien varrelta. Eturivi vasemalta: Teuvo Niemelä, Markku Stenberg, Tapio Helminen. Takarivi: Risto Erkkilä,Raimo Sivula, Tapio Särkkä, Jussi Stenberg, Teuvo Louhivuori, Kyösti Myyryläinen. Kuva: Stefani Urmas

Seuran historian kirjoittaja. Teuvo “Lousku” Louhivuori


Seuran perustaminen tuli ajankohtaiseksi 60-luvun alkupuolella lähinnä

käytännöllisistä syistä. Suurin syy oli kilpailuihin matkustaminen ja

matkakustannukset. Autoja ei juuri ollut joten, porukka koottiin eri

seurojen ajajista ja kaukana oleviin kilpailuihin tiedusteltiin

järjestäjiltä lähinnä majoitusta. Eräästä Kannus-Nivala kilpailusta

palatessa aloimme keskustella pienimuotoisen seuran perustamisesta ja

asiaa alettiin kesän aikana kehittämään. Saimme myönteistä palautetta

“jäsenkuntamme” taholta ja jatkoimme kehittelyä pienin askelin.

Kansallisen kilpailu kauden jälkeen jatkoimme ajoharjoituksia Messukylän

Vilusen harjun poluilla kauniin syyssään vallitessa. Heti seuraavan

viikon maanantaina kokoonnuimme Tuotannon ravintolaan keskustelemaan

ajatuksistamme perustaa uusi pyöräilyn erikoisseura ja mitä

mahdollisuuksia meillä on taloudellisesti toteuttaa tämä hanke.

Lopputuloksena päätettiin pitää jo seuraavalla viikolla seuran

perustavakokous samassa paikassa sekä alustavasti ottaa selvää asiaan

liittyvistä käytännönasioista. Viikon kuluttua olimme edistyneet aika

paljon. Muistini mukaan kokousta johti Kauko Koiso. Hänet valittiin

perustetun seuran puheenjohtajaksi. Seuran nimeksi tuli Union, joka ei

kelvannut yhdistysrekisteriin, vaan sitä jouduttiin muuttamaan kaksikin

kertaa ennen kuin nykyinen nimi, Tampereen Pyörä-Union sai hyväksynnän

ja viralliseksi lyhenteeksi muotoutui P-Union. Virallisiksi

perustajajäseniksi tulivat Matti Stenberg (Koo-Vee), Kauko Koiso (P-P),

Eino Harju (Koo-Vee), Oiva Leppälahti (P-P), Tapio Helminen (P-P) ja

Teuvo Louhivuori (Valkeakosken Pyörä-Kiri). Ensimmäisen johtokunnan

tarkkaa koostumusta en muista, mutta johtokunnalla oli usein ennen

merkittäviä ja varsinkin kilpailuihin liittyviä kysymyksiä kutsua

jäsenistöä “pienoisparlamenttiin” esittämään omat mielipiteensä ennen

lopullisia päätöksiä. Toiminta oli hyvin aktiivista alusta alkaen.

Talvikausi sisälsi keskimäärin 4-5 yhteisharjoitusta: “Pispalan

portaat+hankijuoksu/uimahalli, saliharjoituksia, koripalloa ja

jääkiekkoa.Nyt kun muodollisuudet olivat suurin piirtein saatu kuntoon,

olivat vielä auki mm mihin liittoon pyrimme jäseneksi? Anoimme SFI:n

jäsen seuraksi. Vastaus oli meille tyly tai ainakin osalle jäsenistöä.

“Ette ole tervetulleita, koska olette niin kaukana maalla !” Sen sijaan

Suomen Pyöräilyliitto hyväksyi seuramme jäsenseuraksi heti anomuksemme

ensikäsittelyssä. Mutta Hämeen piiriin jäseneksi meitä ei hyväksytty,

mutta osanotto-oikeuden kilpailutoimintaan kylläkin saimme. Tilanne

jatkui melko pitkään tällaisena, eikä siitä ollut kenellekään haittaa.

Esimerkiksi kilpailuluvat kansallisten järjestämiseen hoituivat suoraan

Pyöräilyliiton kautta, piirikunnallisia ja piirin mestaruuskilpailuja

emme saaneet järjestää. Edellä olevista seikoista johtuen emme myöskään

saaneet piirin toiminta-avustuksia. Esimerkiksi maatie pm-kilpailuissa

alkoikin olla keltainen väri hallitsevana (“keltainen vaara”), sillä

ajajiamme oli yleensä yli 30 osanottajaa/kipailu. Saimme kaikkialla

hyvän vastaanoton, vaikka osanottomaksuja ei siihen aikaan käytetty.

Tässä yhteydessä täytyykin huomioida Hämeen piirin seurojen toiminnan

kokonaisvaltaisuus, eli kaikille ikäryhmille oli tarjolla aktiivi

toimintaa, joka näkyi juniorien määrä/laatu tasona ja

harjoituskilpailujen osanottomäärien kasvuna. Piirin vahvimmat seurat

kasvattivat uusia ajajia, jotka sitten jatkoivat ylemmissä luokissa

menestyksekkäästi. Vihdoin alkoi myöskin valmentajien koulutustyö, jossa

Kyröskosken Uolevi Väisänen systemaattisella ja johdonmukaisella

toiminnalla sai aikaan paljon ja arvaamattoman määrän sovellutuksia

tällä saralla. Hänen aloittamansa Kyröskosken Ponnen junioritoiminta on

vertaansa vailla oleva toteutus. Kaikki hyvä loppuu aikanaan, niin

tämäkin kun Uolevi Väisänen kutsuttiin Pyöräilyliiton valmennus-

koulutuspäällikön tehtäviin ja omaa TV-liiketoimintaa ei saanut jatkaa.

P-U:n junioritoiminta tuotti paljon junioreita sen lisäksi toiminta

kehittyi kaiken aikaa ja menestystä myös tuli kaikilla tasoilla niin

maantiellä kun myöskin radallakin. Seuramme toinen kilpailukausi olikin

seuramme johdolle näytönpaikka, sillä SM-kilpailut kaikissa luokissa

järjestettiin. Tampereella isäntänä oli Tampereen Pyörä-Union !! Kaikki

meni hyvin! M-18:1.Markku Stenberg,2.Tapio Särkkä..4.Teuvo Niemelä.

Myös joukkueajon voitto tuli P-Unionin joukkueelle. Näin näyttävästi

alkoi kilpailujen isännöinti ja kokemus ja toimihenkiöiden tehtäviin

tottuminen. Kuten jo edellä mainitsin Hämeen piirin toimivista

pyöräilyseuroista eivät muutkaan laakereilla lepäilleet. Pyörä-Pojat

jatkoi menestyksellistä kauttaan aina kehittyen naispyöräilyn parissa.

SM-mitalit menivät suurimmalta osalta heille samoin joukkueajot.

Seuramme ajajat alkoivat yhä enempi harjoitella yhdessä, kun kilpailut

käytiin kaikki mahdolliset läpi, tuli myöskin maan edustustehtäviä

heille. Nyt on hyvä muistaa, että kaluston laatu ja osat olivat vielä

melko heikkoja meidän olosuhteisiin, ,eikä varapyörääkään juuri

kenelläkään ollut varaa pitää. Muutaman toiminta vuoden kuluttua

saimmekin sovittua Vaasan Teräs Oy:n kanssa yhteistyösopimuksen, joka

helpotti edustajiemme kalustopulaa. Kilpailumatkoja tehtiin K. Edvart

Koison Volkswagen pakettiautoilla ja ystävällisten huoltajien autoilla.

Näin matkabudjetit riittivät koko kaudeksi. Seurahengen ja vapaa-ajan

toimintoja olivat lentopallo kaikille halukkaille, saunaillat

Taivaltajien majalla, syntymäpäiviäkään ei unohdettu. Kaiken tämän

takana oli tietenkin taitavat ja toimintakyiset sihteerit, joihin tulen

seuraavassa osassa. Sihteeristön arvo tulee esiin vasta pitkällä

aikavälillä, vaikka usein ratkaisut ym tehtävät ovat nopeutta ja hyvää

päättelykykyä vaativia.




Paljon touhuttiin myöskin seuran merkin toteuttamiseksi. Lajin ja

nuoren seuran kehitysvaihe siirsi merkin suunnittelua, kunnes eräässä

kokouksessa oli ylimääräisenä asiana saada “seuramerkki luonnokset”. Nyt

kaverukset Risto Erkkilä ja Teuvo Louhivuori ryhtyivät seuraavana

päivänä tekemään luonnoksia. Tuloksena he päätyivät yhdistämään

luonnoksensa, jossa keskellä oleva pyöräilijä otettiin Risto Erkkilän ja

kranssi Teuvo Louhivuoren ehdotuksesta. Nyt tämän yhdistelmän Teuvo

piirsi muovikalvolle ja ulkokehälle teksti “Pyörä-Union”. Tämä kaikki

tehtiin käsivaraisesti eikä yksityiskohtia viimeistelty. Ilmoitimme

sihteerille, että “nyt olisi yksi luonnos valmiina kalvolle piirrettynä,

mutta viimeistelemättä ja hieman normaalia suurempana. Vielä samana

iltana kokoontui johtokunta Tammer-Pyörän liikkeessä. Luonnos tyydytti

kaikkia ja sihteeri lähti ottamaan kopiota siitä. Merkin

jatkokäsittelystä muut keskustelivat vielä, kun kokouksen sihteeri Esko

Salonen poikkesi työpaikallaan Aamulehdessä ja toikin kopioiden sijaan

siitä kaksi painolaattaa. Vauhtia oli edelleen seuraavana aamuna

sihteeri Esko oli Lippupaino Oy:ssä, jossa ensimmäinen sarja niitä

tehtiin pikavauhdilla. Eli kaikki korjaukset tekstin viimeistely

ulkokehän kukkaornamentti jäi pois ja puuttuvat edelleen. Tämä merkki on

seuramme pöytäviirissä, kirjekuoret kirjepaperit ym.tuotteet kantavat

sitä edelleen ja on tullut tutuksi kaikille pyöräilyn parissa oleville.



Seuran toiminnassa myös medialla oli ratkaiseva rooli, uusien

harrastajien löytymisessä. Eräs tällainen henkilö, joka hoiteli

lehdistölle kilpailuselostukset kuvien kera, oli Reijo Palmu. Nuoresta

pitäen aktiivinen kilpailija ja myös menestynyt aina maajoukkuetta

myöden. Reijo oli hyvin mukana kaikissa yhteisharjoituksissa. Hän

harrasti klassista musiikkia huuliharpulla. Mieliin on varmasti monille

jääneet hänen tulkitseminaan Brahmsin Unkarilaiset tanssit samoin Frans

Liszt ja Strauss olivat hienoa kuultavaa. Valokuvauksen tultua hänen

harrastustensa kirjoon, ei hän tyytynyt pelkkään kuvien räpsimiseen.

Vaan hän teki asuntoonsa Kissanmaankadulle laboratorion, jossa alkoikin

kuvien valmistus. Hän kehittyi hyvin nopeasti ja toimitti monille

urheilulehdille korkealaatuisia tilannekuvia. Moottorilehdet olivat

hänen erikoisalansa, hän meni kameroineen paikkaan kuin paikkaan.

Tampereella järjestetyt Suomensuurkisat tuli kuvattua perin pohjin.

Hakametsän Jäähallissa käydyt ottelut kuvattiin hänen ollessaan

Aamulehden urheilukuvaajana. Miten hän tähän ammattilaisuuteen tuli?. Se

on parin hänen ystävässä pilailun tulos. Nämä ystävykset huomasivat

lehdessä ilmoituksen, jossa Lehtimiehet Oy haki “urheiluhenkistä

lehtikuvaajaa/toimittajaa”. Nämä kaksi veijaria tokaisivat yhdestä

suusta: “se on Palmun Repan paikka!”. Mutta miten se sinne hoidetaan? Ei

muuta kun kirjoitimme “Repan” puolesta kohteliaan hakemuksen käyttäen

hänen tyyliään ja korostaen hänen laadukkaita tilanne kuviensa

kokoelmaa. Hakemus postiin ja meillä oli hauskaa jo etukäteen, sillä

emme rohjenneet toivoa hänen saavan sitä paikkaa mutta olimme väärässä.

Palmu kiinnitettiin Lehtimiehet Oy:n, jossa toimi

kuvaajana/lehtimiehenä. Sieltä hän siirtyi Aamulehden kuvaajaksi. Mutta

koskaan emme “Repalle” asiaa paljastaneet, vaan hän käsitti tulleensa

kutsutuksi tähän tehtävään. Nämä veijarit olivat R ja T, Repan

pitkäaikaiset ajokaverit !! Joten paljon on kaikenlaisia kommelluksia

matkan varrella sattunut.